Information A-Ö

Hoppa direkt till: A B E F G H I K L M N O P R S T U V

A

Andrahandsuthyrning

Om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand loggar du in på riksbyggen.se med bank id.

Under mina sidor/min bostad/hyra ut i andra hand 

Där kan du läsa vilka regler som  gäller och där gör du även din ansökan till styrelsen.

Föreningen tar ut avgift för andrahandsuthyrningen 10% av ett prisbasbelopp/år under uthyrningstiden.

B

Balkonger

Balkonger

Om du röker – rök gärna på balkongen, men kasta inte ner fimpar från den. De kan hamna i våra gemensamma gräsmattor och rabatter, eller på grannens balkong eller altan. Lika trist är det om man skakar mattor från balkongen eller städar den genom att helt enkelt sopa ner allt skräp från den. Vi har en gemensam piskställning vid besöksparkeringen.


Om man vill glasa in sin balkong ska det anmälas, se Renovering och ombyggnation Renovering och ombyggnation

Ballofix

Ibland kan det vara bra att veta hur du stänger av vattnet till din lägenhet. Styrelsen uppmanar alla i föreningen att titta efter vart just din avstängningskran sitter i din lägenhet. Vattenavstängningskranen "Ballofixer", dvs enkla avstängningskranar på vattenrören. De sitter på olika ställen beroende på vilken lägenhet men vanligtvis finns de under diskbänken eller i badrummet. Det kan finnas flera ballofixer per lägenhet.

Det är viktigt att motionera ballofixerna ett par gånger per år. Det kan låta märkligt men det går snabbt. När du vrider ballofixen 90 grader stängs den och vrid sedan tillbaka 90 grader för att öppna ballofixen. Vrid fram och tillbaka ett par gånger tills det går smidigt. Om en ballofix inte har öppnats/stängts på ett tag är risken stor att dom fastnar och inte går att rubba. Vid en eventuell olycka som te.x en vattenläcka är det därför oerhört viktigt att ballofixerna går att stänga för att minimera skadan

Bastun

Föreningen har en bastu, mer information finns under lokaler.

Se även:

Båtbryggan
Se även:

E

Elavtal

Föreningen har idag 20230101 ett bundet avtal med Nordic Green Energy vilket är rörligt spotpris dv.s det spotpriset som gäller den månaden.
Det avtalet gäller fram till 2023-08-31

Föreningen har också IMD (Individuell Mätning Debitering) det betyder att föreningen tecknar avtal för hela föreningen och varje lägenhet har en egen mätare för sin förbrukning.

Avläsningen kommer sen på kommande avier retroaktivt.

Avläsningen sker av Home Solution som levererar filer till Riksbyggen.

Här är en förklaring hur priset på fakturan räknas ut. 
Ex. dec förbrukning.

Förbruknings filen från Home Solution kommer till Riksbyggen den 2:a i månaden men fakturorna kommer inte till oss från vår leverantör Nordic runt 7-8 i månaden.
Och Riksbyggen skickar ut avier runt 5:e i månaden. 

Det innebär att filen för Dec förbrukning har priset från Nov. 
Vi räknar ut priset på fakturorna för Dec och rapporterar till Home Solution som uppdaterar priset i deras system för Januaris avläsning.

Detta innebär att det inte är 100 % korrekt pris på varje avläsning. Men över en längre period uppskattar vi att differensen blir försumbar.

F

Felanmälan

Vid problem i lägenheter och gemensamma går det alltid att kontakta Riksbyggen via telefon eller Mitt Riksbyggen. Om det gäller ett ärende som tex. hissar och nycklar hänvisar Riksbyggen till rätt leverantör.

Om det gäller en felanmälan för ett gemensamt utrymme är det alltid bra att alltid meddela styrelsen utöver ansvarig leverantör.

Lägenheter

Den boende och föreningen har delat ansvar för skador och underhåll av lägenheten. Mer information om ansvarsfördelning finns i föreningens stadgar. Stadgar och årsmöten

Den boende kan kontakta vilken reparationsfirma som helst, men det går alltid bra att kontakta Riksbyggen som gör en bedömning av problemet och vidtar åtgärder i samråd med medlemmen och/eller styrelsen beroende på ansvar. 
Riksbyggen gör även utredning om ev. försäkring täcker en skada.

Hissar

se Hissar 

Soprum

Kontakta styrelsen

Föreningslokal, Bastu, Tvättstuga

I akuta ärenden kontaktas Riksbyggen, annars styrelsen.

Parkering och Garage

Köplats: Kontakta Riksbyggen

Gästparkeringen: AimoPark

Andra ärenden: I akuta fall kontakta Riksbyggen, i annat fall styrelsen.

Internet, TV, telefoni

Kontakta Ownit

Fläkt

Se Ventilation

Fågelholkar

Runt om i Tomtebo finns 30 fågelholkar uppsatta. Det är ett projekt som startade 2012.

Bifogar finns projektbeskrivning och karta över var fågelholkarna är utplacerade.

Se även:

Förråd

I föreningen finns cykelförråd. I förrådet ska i första hand cyklar och barnvagnar förvaras. Det är inte tillåtet att använda förråden för förvaring av andra personliga tillhörigheter som blommor, kartonger, skrymmande föremål med mera.  Föreningen gör regelbundet cykelrensningar för att få bort gamla cyklar och annat som är övergivet. Om du har ställt något i förrådet som inte är en cykel eller barnvagn, till exempel en pulka så måste du märka den med namn och lägenhetsnummer. Alla sådana saker som inte är märkta kan komma att tas bort i samband med en förrådsrensning. 

Det är inte heller tillåtet att förvara leksaker, cyklar, barnvagnar och annat i trapphusen.

Försäkring

Info om Bostadsrättsförsäkring:

Kortfattat kan man kan dela upp försäkringsbehovet i tre steg.
1) Föreningen behöver en försäkring för hela fastigheten, för stommar och ledningar etc.
Boende behöver två försäkringar,
2) hemförsäkring för allt löst i lägenheten (TV, kläder, etc.). Hemförsäkringen innehåller också ansvarsförsäkring som träder in om någon anser att man som boende är vållande till skada.
3) Andra försäkringen man som boende behöver är bostadsrättsförsäkringen. Den omfattar allt som man som boende är ansvarig för i sin lägenhet (utifrån bostadsrättslagen och föreningens stadgar) så som exempelvis yt- och tätskikt i badrum.
Del nummer tre har Tomtebo tecknat via sin fastighetsförsäkring. Tomtebo har alltså ett gemensamt tecknat bostadsrättstillägg som omfattar alla lägenheter i föreningen och enskilda medlemmar behöver inte detta tillägg i sin hemförsäkring.

Om skada uppstår ska det anmälas till IF, via telefon 0771-815 818 eller på If hemsida www.if.se . I vissa fall behöver styrelsen göra anmälan, IF meddelar vad som gäller. 

Se även:

G

Garage

Se "Parkering" eller Parkering och garageplatser

Grillning

Grillning

Enligt beslut från extrastämma 2011 är det tillåtet att grilla på balkongen. Men att grilla med gasolgrill på inglasad balkong är inte tillåtet.

Det är inte tillåtet att använda av tändvätska när du grillar. Vid föreningens gemensamma grill i pergolan gäller följande regler:

  • Var och en håller sig med personliga grillredskap och egen grillkol.
  • Använd endast ekologiskt tändmaterial, el-tändare eller grillstartaren. Tändvätska är förbjuden.
  • Ha alltid en hink med vatten eller motsvarande i beredskap.
  • Var och en rengör grill och grillplats noga efter sig.
  • Städa även i pergolan så att den är trevlig att komma till för andra medlemmar.
  • Grillkolen måste alltid få svalna ordentligt innan den tas bort. Detta kan ta lång tid.
  • Den utbrunna grillkolen ska läggas i ett kärl av metall, helst med lock, som finns vid grillplatsen.
  • Användaren har ett ansvar och är skyldig att sätta sig in i hur man grillar säkert.
  • Det är inte tillåtet att grilla under vinterhalvåret, pga risk för sprickbildning.
  • Se till att barn inte utsätts för fara.

H

Hissar

Hissarna i Tomtebo hanteras av Lyftservicehttps://lyftservice.se/

  • Vid akuta problem t.ex. om någon är instängd kontaktas Lyftservice's jour: 018-12 60 60.
  • Nödsignalen i hissen ljuder i trapphuset samt telefonsamtal går till Lyftservice dygnet runt. Lyftservice kan se varifrån personen ringer.
  • Vid mindre akuta problem kontakta styrelsen eller Lyftservice kontor 018-12 60 60. Lyftservice kommer att kontakta styrelsen för att se om problemet kan åtgärdas på ett enkelt sätt, annars kommer de skicka ut en servicetekniker.
  • Ett vanligt fel när hissarna står stilla är att det fastnat grus i dörrskenan. Detta kan lätt åtgärdas med en tång eller pincett.
  • Hiss-schaktet är utrustat med rökdetektor och om det utlöses kommer hissarna inte att kunna användas.

I slutet av 2021 påbörjades en renovering av samtliga hissar då de gamla närmar sig 30 år och risken för problem ökar och det inte finns reservdelar att tillgå. Renoveringen utförs av Uppsala Lyftservice och beräknas bli klart under våren 2022.

Hobbyrum

Föreningen har ett hobbyrum man kan använda samt diverse verktyg för utlåning.

Se även:

Husdjur

Husdjur

Hundar och katter är trevliga djur. Otrevligt är det däremot när djuren uträttar sina behov i trappuppgångar, sandlådor, gräsmattor och längs våra gångvägar. Har du ett husdjur – ta ansvar för det och ha det under uppsikt när det är ute i vårt område.

I

Internet

Se mer under "Ownit" eller på denna sida: Bredband, TV, telefoni

K

Kontaktinformation

Via medlemsportalen på hemsidan kan alla uppdatera sin kontaktinformation och lägga till närmast anhörig.


Se även:

Källsortering

Föreningen har två soprum för källsortering och tre gånger per år beställer vi en container där man kan slänga grovsopor.

1) Matavfall/Kompost

Från och med 2020 har Uppsala kommun infört kompostering med papperspåsar. Kommunen delar ut en hållare och påsar gratis. De finns att hämta på kommunens återvinningsstationer. Mer information  finns på https://www.uppsalavatten.se/h...

Det här kan du lägga i matavfallet

  • matrester
  • skaldjursskal
  • frukt- och grönsaksrester
  • bröd
  • kött- och fiskrens
  • kaffesump
  • kaffefilter
  • tepåsar
  • hushållspapper & pappersservetter
  • snittblommor och mindre krukväxter utan jord

2) Soprum för källsortering

I det andra soprummet finns kärl för

  • Kartong
  • Returpapper
  • Pappersförpackningar
  • Plastförpackningar
  • Glasförpackningar
  • Metallförpackningar
  • Brännbart
  • Batterier
  • Ljuskällor
  • Elektronik
  • Mindre grovsopor

3) Större Grovsopor

  • Grovavfall är avfall som är stort och skrymmande, som inte passar i hushållssoporna och som kan återvinnas på bättre sätt än genom förbränning. Till exempel:
  • cyklar, barnvagnar och gräsklippare
  • däck och fälgar (upp till åtta däck)
  • gipsskivor, dricksglas, fönsterglas och spegelglas
  • kvistar, ris och annat trädgårdsavfall
  • lastpallar, brädor, skåp och dörrar
  • madrasser, stoppade möbler med resårbotten
  • pulkor
  • sten, jord, grus, betong
  • tapeter
  • tegel, jord, sten, keramik och kakel
  • trasiga plastleksaker utan batterier
  • vitvaror, frys- och kylskåp

4) Övrigt

Allt annat måste tas till kommunens återvinningscentral. T.ex. trädgårdsavfall, porslin, plast- och metallföremål som inte är förpackning. 

Man får inte heller lämna saker för att skänka till någon annan, t.ex. böcker, leksaker, möbler, även om det är en trevlig tanke. Dessa saker kan lämnas till Uppsala Stadsmission som håller till i Gottsunda centrum.

Blommor, jord, kvistar, julgranar mm får absolut inte kastas i naturen runt om Tomtebo. Allt detta ska tas till återvinningscentralen.

5) Container

3 gånger per år beställer föreningen en container för skrymmande avfall. Denna beställs vid Tomtebodagen på våren och hösten samt under jul- och nyårs helgen. Här kan man slänga grovsopor, julgranar mm. OBS inget farligt avfall

6) Julen

Under julen blir det mycket sopor, bifogat finns en lathund för hur jul-soporna tas om hand.



Se även:

L

Lokaler

Gemensamma utrymmen

De gemensamma lokalerna (föreningslokal, tvättstugor och bastu) får vi alla använda efter bokning. Vi har ett gemensamt ansvar för att hålla dem i fräscht och välstädat skick. Läs alltid de särskilda anvisningar som finns i dessa lokaler – och lämna dem alltid i samma skick (eller bättre) som de hade när du kom.

Se även:

M

Myror

Se Skadedjur

N

Nycklar och taggar
AB Byggbeslag Lås & Säkerhetäven kallad BB-gruppen, har nu hand om våra nycklar och taggar. 
I kontakt med Lås & Säkerhet ska alltid namn, adress och lägenhetsnummer uppges.


Lås & Säkerhet har hand om er förenings nycklar samt hanteringen runt dessa, övriga ärenden hanteras av er bostadsrättsförening.


Öppettider

Vardagar 07.00-16.00
Lunchstängt mellan 11.00-12.00
Vardag före röd dag 07.00-13.00



Utkvittering av nycklar

Byggbeslag Lås & Säkerhet lämnar bara ut nycklar till dig som står på kontraktet, mot uppvisande av legitimation.
Har du inte möjlighet att personligen kvittera ut nycklarna kan du skicka ett ombud som har med sig undertecknad fullmakt från dig samt bådas legitimation.

Extranycklar

Vill du beställa extra nycklar kan du komma till vår butik på Kungsgatan 107 så tillverkar vi dina nycklar medan du väntar. Det tar ca 10 min. Vänligen medtag giltig legitimation. Detta är förutsatt att du står som lägenhetsägaren i våra pärmar – detta sker när du kvitterar ut dina nycklar vid inflytt. Är du osäker kan du med fördel ringa oss och extrakolla.

BB-gruppen hittar ni på
Kungsgatan 107
753 18 Uppsala
Telefon: 010- 16 36 800
Mail: info.uppsala@bbgruppen.se

O

Ombyggnation

se Renovering

Ownit

Föreningen har avtal med Ownit gällande fast telefoni, TV och bredband/Internet

OBS, Router, TVbox och fjärrkontroll tillhör lägenheten och ska sparas och lämnas vid ev. försäljning.

Ownits support


Se även:

P

Parabolantenn

Riktlinjer för uppsättning av parabolantenner

Styrelsen för brf Tomtebo har antagit följande regler för uppsättning av parabolantenner:

Medlemmar som önskar sätta upp en parabolantenn på sin balkong eller altan måste lämna en skriftlig ansökan till styrelsen. Styrelsen godkänner i regel att endast en parabolantenn per lägenhet sätts upp. Diametern på antennen får inte överstiga 80 centimeter.

Parabolantennen måste i sin helhet placeras innanför balkongens räcke eller innanför motsvarande yttermått på altanen.

Parabolantennen ska stå på stativ och får inte monteras på fastighetens fasad eller tak.

Efter godkännande måste sökande omgående informera styrelsen när antennen är installerad så att styrelsen kan besiktiga antennen.

Parkering

Föreningens parkeringsplatser:

  • 1-12: plaster reserverade för besökande, Det kostar 5 kr/h, 30 kr/dygn och 400 kr/månad. Från den 1 januari 2024 så gäller det nya parkeringsavgifter på gästparkeringen. Det kostar då 7 kr/h, 40 kr/dygn och 600 kr/månad. Samma avgift gäller alla dagar.
  • Parkering (A) Plats 01- 68: plats utomhus på övre parkeringsplatsen
  • Parkering (A) Plats 69: mindre plats för tex. MC intill komposthuset
  • Övre garage (B) 01-63: plats i garage övre våningen
  • Nedre garage (C) 01-58: plats i garage nedre våningen

För mer information se: Parkering och garageplatser



R

Renovering

Information gällande renoveringar och ombyggnationer

Lägenheten ägs juridiskt av Bostadsrättsföreningen och ändringar därtill får endast göras inom ramen

definierad av stadgarna och efter godkännande från styrelsen. Vissa renoveringar kan även kräva bygglov.

Kontrollera detta med byggnadsnämnden i Uppsala kommun.

Skriftligt godkännande;

Bostadsrättsinnehavaren är skyldig att få styrelsens skriftliga godkännande innan ombyggnation av bostaden

utförs.

 Skriftligt godkännande krävs för:

  1. ändring av planlayout
  2. ingrepp i en bärande konstruktion såsom väggar, tak eller golv.
  3. installation eller ändring av ledningar för avlopp och vatten
  4. installation eller ändring av radiatorer(element), handdukstorkar och tillhörande rör/ledningar
  5. installation i eller ändring av våtrum (yt- och tätskikt, golvbrunn)
  6. installation eller ändring av köksfläkt, värmeväxlare
  7. installation eller ändring av anordning för ventilation (i kök, badrum och andra rum)
  8. installation eller ändring av eldstad eller rökkanal, eller annan påverkan på brandskyddet
  9. installation eller ändring av markis, insyns- och vindskydd
  10. övriga installationer, renoveringar och ändringar av bostaden


Ansökan

En skriftlig ansökan där de planerade arbetena beskrivs lämnas till styrelsen på befintliga blanketter på hemsidan. Till ansökan bifogas de av blanketten och hemsida specificerade bilagor och eventuellt bygglov.

Ansökan behandlas under ordinarie styrelsemöte.

Tänk på att göra detta i god tid.

Se även:

Riksbyggen

www.riksbyggen.se kan man logga in/skapa konto till "Mitt Riksbyggen" där man hittar information om att bo i bostadsrättsförening, medlemmars hyresavier och köportalen för att skaffa parkeringsplats.

Se även:

Rör

Enligt stadgarna ansvarar lägenhetsinnehavaren för de rör för vatten och avlopp som tjänar den egna bostaden. Blir det stopp i rören är det lägenhetsinnhavaren som ansvar om stoppet sitter mellan WC/Vask och stam. Sitter stoppet i stammen t.ex mellan våningar är det föreningens ansvar.

Se "Ballofix" 

S

Skadedjur

Föreningen har via försäkringsbolaget "If" en skadedjursförsäkring. Får man problem med skadedjur (myror, möss, getingar, flugor, vägglöss mm) kan man vända sig direkt till Anticimex via kontaktformulär på hemsidan www.anticimex.se eller via telefon 075-245 10 00.

Myr-dosor kan man hämta kostnadsfritt på Anticimex kontor på Palmbladsgatan i Fyrislund.

Det kostar ingenting och skulle problemet inte gå att lösa eller täckas av föreningens försäkring så kontaktar Anticimex styrelsen.

Se även:

Sopor

Se Källsortering 

Städning

Städning av våra gemensamma ytor sköts av Sinnesfrid Städservice AB

Se även:

Störande granne
Störande ljud

Buller och störande ljud

Det är självklart att vi inte arbetar med borr och hammare i lägenheten nattetid. För många – inte minst för de små barnen – börjar natten ganska tidigt. Måste du av någon anledning göra något som kan störa dina grannar efter klockan 20.00 på kvällen eller före klockan 08.00 på morgonen bör du först informera dina grannar. Det samma gäller när du ska ha fest. Sjung och dansa gärna, men förvarna grannarna om det. Grannsämjan vinner på det.
Föreningsstämman 2005 beslutade att man vid bullersam renovering ska informera grannarna minst två dagar i förväg, samt vilka dagar och mellan vilka klockslag bullret kommer att pågå.

T

Temperatur
Trapphusen

Trapphusen

Det finns brandföreskrifter som säger att trapphusen ska hållas fria från tillhörigheter som utgör brandfara och/eller begränsar framkomligheten. Dessa föreskrifter ska respekteras. Alltså, inga barnvagnar, cyklar eller dylikt i trappuppgångarna. 

Förutom att utgöra en fara om olyckan skulle vara framme, begränsar de lokalvårdarens möjligheter och skyldigheter att hålla rent.

Tvättstugor

Föreningen har två tvättstugor som bokas via bokningstavlor i trapphusen.

Se även:

U

Utemiljö

Utemiljön

Våra gräsmattor, träd och buskar är ömtåliga. Gräsmattorna är särskilt sköra under vår och höst. Vi förutsätter att ingen vuxen klättrar i körsbärsträden eller sladdar med cykeln på gräsmattorna, men barnen tänker inte alltid på detta när de är mitt uppe i en lek. Hjälp dem då tillrätta genom att förklara. 

Två gånger om året, på hösten och våren, anordnar vi Tomtebodagarna, då vi tillsammans städar och rustar upp utemiljön. Det finns självklart inget som hindrar att vi däremellan plockar upp skräp och håller området i ett gott skick.

V

Valberedningen

För att komma i kontakt med Tomtebos valberedning kontakta dem via mail: valberedningen@brf-tomtebo.se eller via brev som läggs i föreningens brevlåda i 102:an.


Ventilation, fläkt och värmeväxlare

Lägenheterna i Tomtebo har olika ventilationssystem och värmeväxlare ("köksfläkt") beroende på hustyp. Mer information och Instruktioner finns här Ventilation, fläkt och värmeväxlare

Ventilationsdon för inkommande luft finns att köpa via föreningen, kontakta styrelsen. De kostar  200kr inkl. moms..

Värme
Kalender
  • Sista dag för inlämning av motion till Årstämma
    2025-02-28
  • Sista dag för inlämning av motion till Årstämma
    2026-02-28
  • Sista dag för inlämning av motion till Årstämma
    2027-02-28
  • Sista dag för inlämning av motion till Årstämma
    2028-02-28
  • Sista dag för inlämning av motion till Årstämma
    2029-02-28